8 věcí, bez kterých vaše články nebudou fungovat

336
8 věcí, bez kterých vaše články nebudou fungovat

Promyšlený a zajímavý text dokáže divy. Jenže napsat poutavý článek, který čtenáře osloví, není nic, co by šlo zvládnout za pár minut při odpolední kávě. Připravili jsme pro vás 8 tipů, jak z vašich myšlenek utvořit perfektní text a zaujmout tak vaše potencionální zákazníky.

Co vás přimělo k tomu, že jste se pustili do čtení tohoto článku? Byl to zajímavý nadpis? Téma, které je pro vás zrovna aktuální? Nebo vás přesvědčil úvodní odstavec, který vám nastínil, o čem článek bude? Možná vaši pozornost přilákal netradiční obrázek a vás nyní zajímá, jakou má souvislost s tím, o čem má článek být.

Ať už bylo prvotním impulzem k nahlédnutí do obsahu článku cokoliv, pravděpodobně šlo z pohledu celého článku o pouhou maličkost. Z pohledu pisatele o promyšlenou maličkost. A právě v těchto promyšlených maličkostech tkví kouzlo každého úspěšného článku. Co tedy často rozhoduje o tom, zda si čtenář váš článek přečte a vyhodnotí jej jako přínosný?

Při psaní nikdy nezapomeňte, co je cílem vašeho sdělení. Ať už je vaše cesta k němu jakkoliv klikatá.

1. Hledejte cíl. A najdete cestu

Ještě před tím, než se pustíte do psaní samotného textu, zamyslete se nad tím, jaký účel má článek splnit. Chcete oslovit potencionální zákazníky? Oznámit nějakou novinku? Poradit svým čtenářům? Inspirovat je? Podnítit k akci? Nebo třeba jen pobavit?

Ať už je cílem vašeho textu cokoliv, mějte jej po celou dobu tvorby článku jasně na paměti. Jedině tak bude dávat smysl. Jedině tak v něm čtenáři naleznou to, co hledali. A jedině tak se odkaz na váš článek dostane na přední příčky vyhledávačů.

Pokud ale zjistíte, že se do psaní pouštíte jen proto, že utekl další měsíc a vy jste na svém firemním blogu opět nic nepublikovali, pak svůj počítač raději rovnou zavřete a neotevírejte ho, dokud nenajdete lepší důvod. Věřte, že je to tak pro všechny lepší.

2. Titulek, který chytí za srdce

Není nic nového pod sluncem, že právě titulek je jedním z prvních věcí, které rozhodnou, zda se lidé pustí do čtení vašeho článku. Váš titulek nemusí zaujmout každého. Stačí, když zaujme vaši cílovou skupinu. A je úplně jedno, jestli zaujme obsahem nebo formou.

Stále platí, že váš text musí splnit svůj cíl. A tak vykřičte do světa, o čem váš článek je – formou, kterou si to zaslouží. Nebojte se porušovat pravidla. Pokud to splní svůj účel, použijte v nadpisu neobvyklé slovní spojení, zajímavou přesmyčku nebo třeba gramatickou chybu. Jestliže vám to pomůže získat pozornost čtenářů, na kterých vám záleží, máte půlku úspěchu v kapse.

3. Perex, co pohladí

Pokud po přečtení nadpisu ještě přece jen někdo váhá, zda se má do čtení článku pustit, pak je to právě perex (neboli úvodní odstavec), který ho ujistí, že jeho rozhodnutí začít číst bylo správné.

V několika málo větách vyjádřete, co se čtenář v textu dočte. Neprozraďte ale vše. Pouze vzbuďte potřebnou zvědavost.

NÁŠ TIP: 

Na začátku psaní si perex nachystejte. Dokončete ho ale až po napsání celého článku. Nestane se vám tak, že by článek nakonec obsahoval odlišné informace, než jaké jste slíbili v úvodním odstavci.

4. Čtivý obsah bez omáčky

Ať už píšete na jakékoliv téma, váš článek by měl něco sdělovat. Pokud mají mít vaše články smysl, dodejte jim hlubší přidanou hodnotu. Vložte do článku informace, které jsou pro vaše čtenáře zajímavé, nové nebo odpovídají na jejich otázky. A omáčku, ve které se ztratí pointa textu, nechejte raději v hrnci.

5. Shrňte vše podstatné

Každé rozebírané téma si zaslouží zajímavý závěr. Ten vašim čtenářům pomůže si jasně utřídit vše, co jste se jim článkem snažili sdělit. Vhodně volenými slovy je navíc můžete přimět dívat se na danou problematiku z úhlu, který vám bude vyhovovat. Cíl textu tak splníte za pomoci kvalitního shrnutí mnohem snáz než bez něj.

6. Call to action: Alfa a omega každého textu

Bylo cílem vašeho textu upoutat pozornost čtenářů na vaše služby nebo produkty? Pak jim to neváhejte sdělit. Vyzvěte své čtenáře, aby využili vaší nabídky. Doplňte text odkazem na váš e-shop nebo odkazem na podstránku vašeho webu, která se rozebírané problematiky týká.

Textové odkazy jsou nenásilnou formou, jak přimět zákazníky k akci. Navíc jsou užitečné pro budování dobrých pozic vašeho webu ve výsledcích vyhledávačů. Mějte však na paměti, že každý odkaz by měl čtenáři přinést relevantní informaci. V opačném případě může mít totiž i zcela opačný efekt.

7. Klíčová slova, která vás prozradí

Aby vyhledávače dokázaly nabídnout váš článek k přečtení lidem, po jejichž pozornosti toužíte, musí dokázat správně odhadnout, o čem váš text je. Zde platí jednoduché pravidlo: vyhledávač se snaží chovat jako člověk. Pokud je váš článek čtivý, dobře strukturovaný a lehce pochopitelný pro každého člověka, pak nebude ani pro vyhledávač problém se ve vašem textu správně zorientovat.

Chcete-li však vyhledávačům v odhalování obsahu pomoct a navíc mít náskok před svou konkurencí, skvěle vám k tomu poslouží vhodně zvolená klíčová slova. Nezapomeňte ale na to, že článek má být psán především pro vaše čtenáře. Klíčová slova proto do textu nevkládejte zbytečně často. Mohlo by to mít negativní vliv na čtivost vašeho článku a potažmo i na výsledky vyhledávání. Klíčová slova raději volte ve chvíli, kdy máte na výběr, jak danou větu formulovat.

Nenechte svůj text zaniknout mezi ostatními.

8. Zaujměte všechny smysly

Máte text vyladěný do posledního detailu? Nenechte si skvělý článek pokazit nedotaženou grafikou. Komu by se chtělo luštit příliš malé či nekontrastní písmo? Nebo jak dlouho vydržíte u čtení článku, jehož každý další odstavec musíte složitě hledat ve změti různých grafických prvků?

Obrázek, tabulka se zajímavými fakty nebo poutavá grafika – to vše dodá vašemu textu potřebný šmrnc, který udrží čtenáře ve střehu. Všechny vložené prvky by ale spolu s textem měly tvořit jednotný, přehledný a čistý celek, ve kterém se nikdo neztratí.

Nechte starost o texty na profesionálech

Jak již bylo řečeno v úvodu, skvělý článek je souhrou mnoha maličkostí. Bude-li váš článek sdělovat dokonalou myšlenku nedokonalou formou, pak váš reklamní text rozhodně nesplní svůj cíl. Stejně jako vám nijak nepomůže fantastický článek, který se ale k vašim čtenářům nedostane.

Promyslete všechny detaily a vytvořte jedinečný text, kterým si získáte své čtenáře. Nebo nechejte psaní vašich textů na profesionálech. Vyzkoušejte naši službu psaní reklamních nebo blogových článků na míru a věčný problém s publikováním textů o vašich produktech a službách hoďte jednoduše za hlavu.


MARKETINGOVÁ PŘÍRUČKA

Chtěli byste mít kdykoliv při ruce všechna základní pravidla pro psaní obchodních textů?

STÁHNĚTE SI PRAKTICKÝ E-BOOK
25 PRAVIDEL PRO ÚSPĚŠNÉ PRODEJNÍ TEXTY

a získejte rychlý návod s praktickými příklady, který vám ukáže, jak upoutat pozornost čtenáře a přimět ho k akci.