Co zpomaluje načítání webu

140
Co zpomaluje načítání webu

Rychlý a přehledný web mají rádi jak zákazníci, tak vyhledávače. Jenže co když k nim právě ten váš tak docela nepatří? Příčin, proč se váš web pomalu načítá, může být celá řada. Co s tím můžete udělat, aniž byste museli volat svému programátorovi?


OBSAH ČLÁNKU


Z pohledu vyhledávačů dostává každý pomalu se načítající web minusové body. Google i Seznam ve výsledcích vyhledávání upřednostňují weby, které jsou po všech stránkách důkladně optimalizovány – jak obsahově, tak rychlostně. Proč? Vyhledávače se totiž na webovou stránku dívají vždy z pohledu čtenáře. A ten je v případě pomalu se načítajících stránek vždy otráven. Vezmeme-li navíc v úvahu, že internetovou prezentaci otevírá prostřednictvím mobilního telefonu s omezeným datovým tarifem, pak je jasné, že rozhodně nebude ze stahování velkých souborů nijak zvlášť nadšený.

O tom, jak lze zjistit konkrétní rychlost odezvy vašeho webu, se dočtete v článku Jak jednoduše změřit rychlost webových stránek. V dnešním článku se zaměříme na to, jak jednoduše vyladit rychlost webu tak, aby ho milovali čtenáři i vyhledávače.

1. Příliš velké obrázky

Co všechno může vaši prezentaci zpomalovat? Pomineme-li základní parametry týkající se programování webových stránek a zaměříme se na nejčastější a jednoduše odstranitelné chyby, pak v pomalém načítání webu jednoznačně hrají prim zbytečně velké obrázky.

Neznalost správců stránek nebo jejich lenost často vedou k tomu, že na ně umístí fotografie vyfocené kvalitní zrcadlovkou nebo stažené z některé fotobanky. Na tom by ještě nebylo nic špatného, pokud by nebyly v plné velikosti. A tak každý návštěvník webu stahuje do svého počítače, telefonu či tabletu namísto obvykle postačující kvality obrázků 800 × 600 pixelů či méně soubory v kvalitě okolo 6 000 × 4 000 pixelů. A pokud je na vašem webu fotografií a dalších grafických prvků hodně, pak věřte, že se to na rychlosti webu skutečně projeví.

Jaká je tedy optimální velikost souboru umístěného na webu? Odpověď na tuto otázku není snadná. Pokud se ale v tomto případě budete držet pravidla, že méně je někdy více, rozhodně neprohloupíte. Obvykle bohatě postačí, mají-li soubory na vašem webu maximální velikost okolo 80 až 100 kb.

2. Cyklická přesměrování

Znáte to. Některou stránku jste smazali, ale abyste nepřišli o její návštěvníky, přesměrovali jste ji na jinou. To ještě nemusí být samo o sobě špatné. Dokud se ale s odstupem času nerozhodnete tuto stránku také někam přesměrovat. Váš web se tak snadno dostane do začarovaného kruhu přesměrování, ze kterého není cesty ven. Rychlost načítání cílové stránky se tak o poznání zpomalí. A to má podstatný vliv na hodnocení webu vyhledávači i vašimi potencionálními zákazníky.

Ujistěte se proto, že na vašem webu neexistují žádná cyklická přesměrování ani není struktura webu natolik komplikovaná, že by se na ní mohl robot (a tedy i zákazník) ztratit.

3. Nepoužívané pluginy

Pro správné fungování webu a často i zjednodušení konkrétních úprav stránek se do administrace často instalují nejrůznější pluginy. Nejspíš tomu tak bylo i v případě vašeho webu. Běžnou praxí je, že se ale pluginy instalují, nakonec se ale v praxi nevyužívají. Každý takový plugin se pak podílí na zpomalování celého webu.

Pokud aktivně nevyužíváte instalované pluginy, nejprve je vypněte a poté je ze systému úplně odinstalujte. Tím své stránky vyčistíte a zbavíte je zbytečných žroutů rychlosti.

Používáte WordPress? Rychlou informaci o tom, které pluginy zpomalují konkrétně vaše internetové stránky, vám dá (paradoxně) opět plugin P3 (Plugin Performance Profiler). Stáhnout si jej můžete do své administrace zdarma. Plugin P3 vám dá nejen zpětnou vazbu o tom, jaký vliv mají jednotlivé pluginy instalované ve vašem redakčním systému na rychlost webu, vše vám ale také zobrazí v přehledném grafu.

4. Nepřehledný design a obsah

Rychlostí ale úspěšnost webu teprve začíná. Vyhledávače pracují pro své zákazníky. Pokud je proto váš web nepřehledný, špatně čitelný či je jeho obsah obtížně pochopitelný, robot, který stránky prochází, to rozpozná a váš web ve výsledcích vyhledávání jednoduše upozadí.

Obsah je král. Pokud proto budete mít rychlý web, ale zákazníci se na něm ztratí, pak vám ani to nejrychlejší zobrazení obsahu nepomůže. Strukturujte proto správně celé své webové stránky i jejich textový a další obsah tak, aby vše dokonale ladilo jako jeden perfektní celek.

Zákazníci v prvé řadě webovou stránku skenují a snaží se vyhodnotit, co je na ní uvedeno. A až teprve ve chvíli, kdy je něco z toho zaujme, pustí se do bližšího zkoumání konkrétního obsahu. Myslete proto jak na čtivost textů, tak na jejich promyšlený design – a to už ve chvílích, kdy teprve promýšlíte strukturu webu.

S přípravou kvalitního a funkčního obsahu na webových stránkách vám rádi pomůžeme. Kontaktujte nás!

54321
(0 votes. Average 0 of 5)